De toezichthouder als hoeder van de dialoog (2)

In de vorige editie van Goed Bestuur & Toezicht (nr. 4-2022) schetsten Marius Buiting en Sieraadj Orie een aantal actuele uitdagingen voor bestuurders in een veranderende samenleving. De wetenschappelijke adviesraad van de NVTZ (2021) roept toezichthouders op te reflecteren op dergelijke ontwikkelingen, mede op basis van het thema ‘De toezichthouder als hoeder van de dialoog’.

Aan de hand van een systeembenadering van toezicht startten Buiting en Orie een tweedelige verkenning van dit thema. In deel 1 stonden zij stil bij de historische ontwikkelingen met betrekking tot governance en de Nederlandse zorg. In dit deel gaan zij in op de vraag wat deze benadering betekent voor het intern toezicht.

Lees het hele artikel en download de bijlage van dit artikel.

Bron: Goed Bestuur & Toezicht 1, 2023

Lees ook

De toezichthouder als hoeder van de dialoog (1)

De wetenschappelijke adviesraad van de NVTZ roept toezichthouders op te reflecteren over de grote maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen waar bestuurders op het gebied van zorg, wonen, klimaat, energietransitie en het sociale domein voor staan. 

Het laatste nieuws

NVTZ podcast: Achter de Raad 

In onze maandelijkse podcast Achter de Raad gaat voorzitter Aad Koster in gesprek over de rol van intern toezicht in een snel veranderende samenleving. Wat is de verbinding tussen toezicht, bestuur en maatschappelijke opgaven? Hoe blijven we als toezichthouder relevant, betrokken én toekomstgericht?

Intern toezicht in de jeugdzorg: een onmisbare schakel

De Jeugdautoriteit onderstreept in een recent verkennend onderzoek het belang van sterk intern toezicht binnen de jeugdzorg. Hoewel er stappen zijn gezet in professionalisering, blijkt dat raden van toezicht en commissarissen nog onvoldoende rolvast en strategisch opereren.

Nieuwe editie Governance Colleges op 18 juni 2025: Bestuurlijke horizon 2030

Hoe ziet goed bestuur in de zorg eruit in 2030? Welke rol spelen burgerinitiatieven in de governance van de toekomst?...