Over Hartger Wassink
Evaluator
De Professionele Dialoog
Werkt landelijk
Hartger Wassink (1971) is organisatiepsycholoog en promoveerde in 2004 aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Sinds 2018 heeft hij zijn eigen bureau de Professionele Dialoog waarmee hij, ondersteund door enkele medewerkers, advieswerk verricht voor raden van toezicht van maatschappelijke organisaties, met name in de sectoren onderwijs, zorg, wonen en cultuur.
Hij verzorgt daarnaast seminars in opleidingen voor aankomend bestuurders en toezichthouders in maatschappelijke sectoren voor verschillende opleidingsinstituten. Hij schrijft regelmatig over maatschappelijk verantwoord bestuur en toezicht en publiceerde het boek ‘Goed bestuur voor iedereen’ (2024). Hij is lid van de Evaluatie en Monitorcommissie (EMC) van de VTOI-NVTK, de vereniging van toezichthouders in onderwijs en kinderopvang.
Ervaring
2018 -heden | De Professionele Dialoog | Zelfstandig adviseur | |
2013-2018 | NIVOZ | Coördinator Denktank | |
2012-2015 | Hogeschool Utrecht | Associate lector | |
2010-2012 | Open Universiteit | Universitair docent | |
2007-2010 | CPS Onderwijsontwikkeling en advies | Senior consultant | |
2003-2006 | Interstudie | Adviseur |
Scholing
2022 | Sociocratisch centrum Nederland | Sociocratisch leiden van organisaties |
2010 | Carver Governance | Policy Governance Academy |
1999-2003 | Radboud Universiteit | PhD Onderwijskunde |
1989-1995 | Radboud Universiteit | Organisatiepsychologie |
Methodiek
Ik werk vanuit een benadering van maatschappelijk verantwoord bestuur en toezicht, beschreven in zes principes in mijn boek Goed bestuur voor iedereen. Ik neem de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het intern toezicht als uitgangspunt, en baseer daarop de rolvervulling door het intern toezicht, en de dialoog en wisselwerking tussen bestuur en toezicht over de inhoudelijke speerpunten. Met deze uitgangspunten help ik systematisch de rollen steeds goed te onderscheiden, en het samenspel te richten op de dialoog over de bedoeling.
Zelfevaluaties bereid ik uitgebreid voor aan de hand van systematische vragenlijst over de zes principes voor goed intern toezicht die ik hanteer. Ik hou aanvullende telefonische interviews met bestuur en medezeggenschap. Ik analyseer alle beschikbare governance-documenten en stel hierover een feedbacknotitie op.
Voor de bijeenkomst zelf sluit ik aan bij het accent dat de RvT wil leggen. Het kan gaan om de formele aspecten van werkwijze en samenspel, maar ook om algemene visie-ontwikkeling, of het contact met stakeholders. Tot slot begeleid ik dialogen over terugkerende, lastige situaties.
Ik kan aanvullende begeleiding geven om het toezichtkader te actualiseren, of de werkwijze in de praktijk te begeleiden, door bijvoorbeeld rechtstreeks feedback te geven in de RvT-vergadering.
Referenties
Op aanvraag. Ik werk geheel vertrouwelijk. Ik voer ca 20-30 zelfevaluaties per jaar uit. In 2024 werd mijn begeleiding overall gewaardeerd met gemiddeld 4.5 op een schaal van 5 (105 respondenten).
Tarief
Een volledige zelfevaluatie (voorbereiding, begeleiding, beknopt verslag) kost ca €2800,- ex BTW. Alleen het opstellen van een adviesrapport op basis van de inventarisatie (vragenlijst, interviews en documenten-analyse) kost ca €1800,-. Ook kan alleen de vragenlijst gebruikt worden. Dit kost €900,- inclusief korte (standaard) feedback.